Réglementer la pub à la STIB, c’est de la gauche ringarde?

Brussel Deze Week consacre un article au débat qui s’est tenu ce vendredi 21 mars au Parlement bruxellois concernant l’envahissement publicitaire à la STIB. Débat au cours duquel Pascal Smet a assimilé la nécessité d’une réglementation renforcée de la publicité à la « vieille gauche » opposée à celle, « moderne », que lui et son parti incarneraient… Ci-après l’article en néerlandais, une traduction en français sera bientôt mise en ligne.

‘Reclame kan ook móói zijn’. Smet ziet geen graten in reclame op het openbaar vervoer

MIVB

Brussel – “Oud links,” zo noemt minister van Verkeer en Openbare Werken Pascal Smet (SP.A) het voorstel van parlementslid Céline Delforge (Ecolo) om publiciteit op tram en bus en in de metrostations fors aan banden te leggen. Smet zal de MIVB wel herinneren aan de Europese richtlijnen voor autoreclame en wil liever geen reclame zien voor het meest vervuilende type auto, de 4×4.

De bussen van de vervoersmaatschappij MIVB worden hoe langer, hoe meer rijdende reclamepanelen. Dat vindt althans Céline Delforge, die voor de derde keer in een jaar tijd Pascal Smet aanporde om de publiciteit op bus en tram en in metrostations aan banden te leggen. Want volgens Delforge loopt het de spuigaten uit: “Hele bussen worden ingepakt, de vensters inbegrepen; reizigers herkennen zelfs de halte niet meer waar ze moeten afstappen.”

Delforge ergert zich er mateloos aan dat er in en om het openbaar vervoer reclame wordt gemaakt voor auto’s. “Ik kan me niet voorstellen dat een autodealer op zijn gevel een groot spandoek zou hangen met de boodschap: ‘Neem de tram!’”

Het discours van Delforge doet heel erg denken aan de Canadese journaliste-publiciste Naomi Klein, een van de gangmaaksters van het andersglobalisme, met haar No logo. “Ik heb het boek van Klein niet gelezen,” zegt Delforge, “maar ik spits me toe op de openbare ruimte, niet op publiciteit in het algemeen – dat is een andere discussie.”

Het toppunt van misplaatste reclame in en rond het openbaar vervoer is voor Delforge de bank ING, die een paar weken geleden zowat het hele metrostation Naamsepoort ingepakte om reclame te maken voor zijn autoverzekeringen. Delforge: “Je zag zelfs de kunstwerken niet meer – terwijl een metrostation toch een publieke ruimte is.”

Zoveel is wel duidelijk: Delforge is tegen (te veel?) publiciteit in de openbare ruimte. Ze herinnerde Smet eraan dat zijn partij (bij monde van het Vilvoordse kamerlid Hans Bonte, DV) vorig jaar de praktijken van Citibank hekelde om nieuwe klanten te lokken. En ten slotte, goed op dreef: “Eerst overtuigt u ons om veel geld uit te geven voor een nieuwe look voor bussen en trams, en dan laat u ze inpakken met reclame. Dat slaat toch nergens op? Waarom dan geen reclame op de zitjes in bus en tram? En op de uniformen van het personeel?”

Complementair

Smet is niet van plan om nieuwe regels op te leggen. “Je moet adverteerders een zekere vrijheid laten. Er zijn ook reclameaffiches die het straatbeeld opfleuren. Maar perceptie is altijd subjectief: terwijl de ene de humor van een campagne best kan appreciëren, vindt een ander ze choquerend. We mogen ons niet laten verleiden tot censuur; we zouden het trouwens niet eens geraken over de criteria.”

De MIVB toetst vooraf elke reclamecampagne aan wettelijke en ethische criteria en gaat ook na of ze niet tegen haar belangen indruisen. De overeenkomst tussen de MIVB en Metrabus (Clear­Channel) wérkt in het algemeen wel, vindt Smet; de autoverzekeringen in het station Naamsepoort waren een uitzondering.

Maar om misverstanden te vermijden gaat Smet de MIVB herinneren aan de Europese richtlijn, die zegt dat iedere publiciteitsaffiche voor auto’s het benzineverbruik en de CO2-uitstoot voldoende groot moet vermelden. Bovendien mag autoreclame niet meer dan vijftig procent van het net dekken. Smet: “Laten we de auto niet verguizen: auto en openbaar vervoer zijn complementair. Er zijn mensen die met de metro het Autosalon bezoeken.” Dat Brussel overspoeld zou worden met ingepakte trams en bussen, ontkent Smet: de MIVB mag hoogstens tien procent van de vloot inpakken, maar is zelfs nog nooit in de buurt van die tien procent gekomen.

Brussel Deze Week, 27 mars 2008

Laisser un commentaire

Votre adresse de messagerie ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *

Vous pouvez utiliser ces balises et attributs HTML : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current day month ye@r *